فروشگاه اینترنتی تیپ تیک

فروشگاه اینترنتی تیپ تیک یکی از بزرگترین فروشگاه ها در زمینه عرضه پوشاک و کفش

فروشگاه اینترنتی تیپ تیک

فروشگاه اینترنتی تیپ تیک یکی از بزرگترین فروشگاه ها در زمینه عرضه پوشاک و کفش

چگونه یک لباس ورزشی مناسب بخریم؟

اولین کسانی که از لباس ورزشی استفاده ‌کردند ، ایرانیان بودند. ورزش باستانی و مورد علاقه‌ی ایرانیان ، چوگان بود. لباس ورزشی ، چوگان بازان  شامل نوعی پیراهن نیم‌آستین و شلواری تنگ بود تا زمان بازی راحت‌تر باشند. جنس این پیراهن به نحوی بود تا کم‌تر عرق کنند. در سال‌های استعمار هندوستان ، انگلیسی‌ها در آن سرزمین با چوگان و لباس نیم آستین آشنا شدند و آن را با خود به اروپا بردند و بعدها به آمریکا نیز راه یافت و به شکل تی‌شرت‌های امروزی در آمد.

بهترین لباس ورزشی

۳ فاکتور مهم که در انتخاب لباس ورزشی باید به آن توجه شود عبارتند از:  راحتی،جنس و اندازه. این ۳ فاکتور در انتخاب لباس ورزشی به این خاطر مهم است که لباس ورزشی که می پوشید بر ورزش شما تأثیر گذار خواهد بود.

الیاف در لباس ورزشی

پارچه هایی که برای لباس های ورزشی طراحی و دوخته شده اند، در هنگام تمرین عرق را از بدن شما دور می کنند و بعضی دیگر هم عرق را جذب می کنند.دور لباس های ورزشی با الیاف مصنوعی و بدون آستر را خط بکشید، چون این لباس ها باعث تشدید تعریق می شوند و خیلی زود هم بوی بد عرق را به خود می گیرند.

لباس های ورزشی که از جنس کتان یا نخ هستند، عرق را به خود میگیرند، یعنی آن را از بدن جذب میکنند و یا به بخار کردن سریع عرق کمکی نمی کنند و همین موضوع سبب می شود لباس ورزشی که از جنس کتان تهیه شده است احساس سنگینی و خیسی را در زمان تمرین به شما بدهد. برای ورزش های سبک مانند پیاده روی لباس ورزشی که از جنس کتان تهیه شده است مناسب است اما برای ورزشی شدید مثل تمرینات هوازی مناسب نیست.

لباس های که عرق را از بدن شما دور می کنند که قابلیت عبور هوا از خود را دارند و به بخار شدن سریع عرق از لباس کمک می کنند و بدن را خشک و خنک نگه می دارند. این نوع لباس های ورزشی از موادی شامل پولی پروپیلین یا پارچه هایی مانند ساپ لکس و کوول مکس بوده که بهترین گزینه برای تمرین های ورزشی هستند که در آن بدن زیاد عرق می کند، زیرا در آن لباس خیس نمی شود، و احساس بد خیسی که  باعث آزار شما در ورزش می شود را از شما دور میکند.

از لباس ورزشی که خاصیت تنفس و عبور هوا را ندارد، استفاده نکنید . لباس هایی که از مواد پلاستیکی تهیه شده اند هم مناسب نیستند، چون از بخار شدن عرق و خنک کردن بدن جلوگیری می کنند و موجب می شود دمای بدن در طول تمرین بالا نگه داشته شود.

 

لباس ورزشی مناسب سایز خود

برای اینکه اطمینان پیدا کنید  لباس ورزشی که انتخاب می کنید، مناسب نوع فعالیت ورزشی و اندازه شما است به این چند نکته توجه کنید:

لباس ورزشی باید راحت و آزاد باشد، ولی اگر اهل دویدن یا دوچرخه سواری هستید از پوشیدن شلوارهای گشاد و آزاد خودداری کنید، چون امکان دارد زمان پدال زدن یا دویدن برایتان مشکل ساز شود! برای ورزش های مانند یوگا یا پیلاتس از لباس ورزشی که قابلیت کشسانی بالایی دارد و همچنین قابلیت تبخیر عرق بدن را دارد، استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید که  از لباس ورزشی که فعالیت ورزشی را محدود می کند، استفاده نکنید و زیبایی و جذابیت لباس ورزشی تنها معیار برای انتخاب آن نباشد. بلکه باید به استاندارد بودن لباس توجه داشته باشید و در حین ورزش احساس خوبی هم به شما منتقل کند.

لباس ورزشی مناسب با فصل

لباس های ورزشی معمولا ۲ نوع هستند؛ «تی شرت و شلوارک» و «گرمکن آستین بلند با شلوار». تی شرت و شلوارک برای افرادی که در سالن های ورزشی تمرین می کنند، مناسب تر است اما گرمکن و شلوار مناسب ورزش در فضاهای باز مانند زمین چمن، پارک یا حتی بازی گل کوچک در خیابان می خورد. پوشیدن گرمکن و شلوار ورزشی در محیط های سرباز، از پوست در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند، اما به یاد داشته باشید که لباس های ورزشی خیلی گرم و پوشیده برای سالن های سربسته، خیلی مناسب نیستند چون باعث بالا رفتن تعریق و کلافه شدن فرد ورزشکار می شوند و به دلیل تعریق زیاد هنگام ورزش امکان بالا رفتن نیاز بدن به مصرف آب را بالا می برند. اگر ورزشکار باشید، قطعا می دانید که با شکم پر از آب نمی توانید به سادگی به ورزش و فعالیت مورد علاقتان بپردازید. یک نکته مهم در مورد لباس های ورزشی این است که باید کمی آزاد باشند تا بتوانید به راحتی با آنها به ورزش و فعالیت های فیزیکی خود بپردازید.

اگر در بیرون از منزل یا در باشگاه تمرین می کنید یا اهل ورزش های فصلی هستید، با تغییر فصل ، لباس ورزشی شما هم باید تغییر کند. در زمان انتخاب لباس ورزشی برای ورزش در بیرون از منزل نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

آب و هوای سرد: زمانی که هوای بیرون سرد باشد،  بدون شک باید لباس گرم بپوشید. ولی این را هم بدانید هنگامی که ورزش می کنید دمای بدن افزایش میابد. باید چند لایه لباس بپوشید تا در صورت نیاز آن ها را از تن بیرون آورید. لباسی که خاصیت عرق گیری را دارد در داخلی ترین لایه بپوشید و در لایه بعدی، یک لایه ای که خاصیت عایق دارد، را بپوشید. همواره سر، دست ها و گوش را برای محافظت از سرما زدگی بپوشانید.

آب و هوای گرم: در طول ماه های تابستان لباس هایی را بپوشید که به پوست اجازه بدهد تنفس کند و تبخیر عرق از بدن را جذب کند. لباس های خنک و راحتی که به شما اجازه ی حرکت آزادانه را می دهد، بهترین انتخاب خواهد بود.

آب و هوای مرطوب یا باد: هیچ چیزی به اندازه خیس شدن زیر باران و یا باد شدید در هنگام ورزش نمی تواند دردسر ساز باشد! اگر  شما نیز در چنین هوایی ورزش می کنید، در لایه ی بیرونی لباس را بپوشید که تا از این مشکلات دور بمانید.

 

بهداشت لباس ورزشی

لباس های ورزشی همواره با عرق تن و زمین سالن های ورزشی در تماس مستقیم  هستند و که باعث آلودگی لباس و در خطر افتادن سلامت پوست بدن خواهد شد. پس اگر از تمرین بازگشته اید و حوصله شستن لباس هایتان را ندارید و قرار است بیش از ۲ ساعت تا شستن لباس های ورزشی وقفه بیفتد، آن ها را از ساک خارج و به چوب لباسی حمام آویزان کنید. این کار مانع از تجمع آلودگی های باکتریایی و قارچی در لباس ورزشی، ایجاد حساسیت پوستی در بدن و بو گرفتن لباس ورزشی میشود. هرگز درون کمد لباس ها لباس ورزشی آلوده را نگذارید، روی تخت نیندازید و نزدیک لباس های دیگر روی چوب لباسی آویزان نکنید. زیرا باعث انتقال بو و آلودگی ها به دیگر لباس هایتان خواهد شد.

برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.