فروشگاه اینترنتی تیپ تیک

فروشگاه اینترنتی تیپ تیک یکی از بزرگترین فروشگاه ها در زمینه عرضه پوشاک و کفش

فروشگاه اینترنتی تیپ تیک

فروشگاه اینترنتی تیپ تیک یکی از بزرگترین فروشگاه ها در زمینه عرضه پوشاک و کفش

بیو گرافی و حقایق جالب زندگی کوکو شانل

همه ما کوکو شانل را میشناسیم و می دانیم که او باعث راه پیدا کردن پیراهن های شیک کوتاه را دنیای فشن و مد شد اما آیا زندگی این طراح معروف مد را میدانید؟این بیوگرافی از سایت وُگ ، گاردین  ، بیوگرافی انتخاب شده تا با زندگی این طراح مد آشنا شویم.

اسطوره و نماد مد و فشن کوکو شانل ( Coco Chanel ) در ۱۹ آگوست سال۱۸۸۳ در بونهر ( Bonheur ) فرانسه با نام اصلی گابریل بونهر شانل ( Gabrielle Bonheur Chanel ) و نام مستعار مستعارکوکوشنل ( Coco Chanel ) متولد شد و با اینکه بیش از یک قرن از تولد او میگذرد، هنوز تا افول جذبه ی این اسطوره راه درازیست. او با کت دامن و لباس های مشکی زنانه، طرحی را ابداع کرد که مختص زمانی خاص نیست و محبوبیت خود را تا به امروز حفظ کرده است.. کلمه Bonheur در زبان فرانسوی به معنای شادی است.

وی خود به عنوان نمونه یک استایل ساده و در عین حال شیک، همواره  مورد احترام بود و عقیده داشت: “شیک بودن، اگر به همراه راحتی نباشد، دیگر شیک نیست…!” با این حال سال های اولیه ی زندگی او، آنچنان  درخشان نبود. پس از فوت مادرش، پدرش که دست فروشی بیش نبود او را به یک یتیم خانه سپرد و کوکو به دست راهبه هایی که خیاطی را به او آموزش دادند بزرگ شد. حرفه ایی که بعد ها کار اصلی و سرنوشت او را رقم زد و باعث محبوبیت بسیار او شد ، به طوری که خیلی از افراد تمایل به خواندن زندگینامه کوکو شنل دارند .

نام مستعارش کوکو شانل یادگار همان دوره ایست که به طور موقت به عنوان خواننده در بارها مشغول به کار بوده است. بعضی  می گویند کوکو ( Coco ) برگرفته از یکی از اشعاریست که او مرتبا می خوانده. کوکو شنل کار خود را با ساختن و فروختن کلاه های حصیری ساده آغاز کرد، کلاه هایی که بدون  هرگونه تزیین و تجملات بودند اما بسیار شیک جلوه می کردند. دلیل معروفیت او به این نام، این بود که او در سال های ۱۹۰۵در سالن موسیقی در فرانسه ” La Rotonde ” به خوانندگی می پرداخت و صدایی دلنشین داشت، آهنگ معروفی که او می خواند به نام ” Qui qu’a vu Coco dans le trocader ” بود و نام کو کو را هم از همین ترانه انتخاب کرده بود.

او نخستین  مغازه ی خود را در سال ۱۹۱۰ در فرانسه، تحت عنوان “شنل مد” افتتاح کرد و کلاه هایی را که در معرض فروش گذاشت نه تنها در اندک زمان به مد روز تبدیل گشتند بلکه به عنوان سبک خاص شنل بمثابه ی امضای او منحصر به فرد باقی ماندند.

پس از مدتی با اضافه کردن چند مغازه ی دیگر شروع به طراحی و دوخت لباس کرد. اولین موفقیت وی در این زمینه به صبحی سرد در داویل فرانسه برمی گردد که از یک زیر پیراهن کشباف قدیمی، لباسی زیبا دوخت و در جواب کسانی که می پرسیدند لباس را از کجا خریده است؟! پیشنهاد می داد اگر مایل باشند می تواند یکی هم برای آنها بدوزد.

وی در گفتگویی با یک نویسنده به نام پاول موراند بیان کرد: ” ثروتم را مدیون آن زیر پیراهن کهنه ای هستم که تنها به دلیل سردی هوای داویل پوشیدمش ! “

شاید بتوان در زندگینامه کوکو شنل از او با عنوان یک “سد شکن” نام برد زنی که از قضاوت ها نمی ترسید و هنجار های اجتماعی بر زندگی و تصمیماتش تاثیری نداشت. چرا که از ایده ها، طرح ها و باورهایش پیداست همیشه “راحتی” را به “قوانین عرفی” ترجیح داده است. قوانینی که هیچگاه معلوم نشد توسط چه کسانی، در چه زمانی و به کدامین دلیل ساخته شده اند و تا کجا قرار است کورکورانه دنبال شوند!

طرح های کوکو شنل

 

در آن زمان طرح های کوکو شنل کاملا انقلابی بودند. چرا که با در بر داشتن ایده هایی از لباس های مردانه و با تاکید بر راحتی و آزاد بودن لباس ، در واقع نقطه مقابل محدودیت و فشار لباس های مد آن زمان قرار می گرفتند. او در سال ۱۹۲۵ از کت و دامن جدیدی رونمایی کرد که کتی بدون یقه و دامنی کاملا مناسب سایز افراد داشت، و حتی جرات کرد دامن ها را کمی کوتاه تر طراحی کند تا جایی که ساق پای زنان به راحتی قابل دیدن بود.

زندگینامه کوکو شنل سراسر پر شده است با طرح ها و ایده هایی که به زنان جامعه ی آن روزها فهماند، می توان بدون بستن شکم بند های تنگ هم زیبا بود، و کمکشان کرد با لباس هایی که در آن احساس خفگی می کردند خداحافظی کنند و به این باور برسند که “راحتی” و “زیبایی” در مقابل هم قرار نمی گیرند!

او حتی وقتی نخستین  کیف دستی خودش  را در سال ۱۹۲۹ طراحی کرد سبب  نوعی رسوایی شد؛ چرا که استفاده از بند کیف برای زنان در جامعه آن زمان نامناسب به نظر می رسید. وی در این باره گفت: “از دست گرفتن کیف هایم و گم شدنشان واقعا خسته شده بودم; پس یک بند بهشان افزودم. “خصوصیت منحصر به فرد دیگر شنل که باعث تعجب عموم شده بود مربوط به دوره ایست  که از وجود لباس های تقلبی با طرح های خودش باخبر شد . لباس هایی که دقیقا از طرح های اصلی اما با پارچه های ارزان دوخته شده بودند و در نتیجه با قیمت های ارزانتری فروخته می شدند.

 

او  نه تنها با این قضیه مشکلی نداشت بلکه از سازندگان آنها نیز حمایت کرد و روی نتایج مثبت این اتفاق که تبلیغات رایگان، بخشی از ان بود تاکید داشت. همچنین نمایشگاهی برگزار کرد  و روی کارت های دعوت، خاطر نشان کرد که مهمانان می توانند با خیاط هایشان حضور  یابند و اجازه دارند از لباس ها طراحی و حتی نت برداری کنند.

کوکو شنل هیچگاه ازدواج نکرد و در دفتر خاطرات خود نوشت: “ترجیح میدهم یک معشوقه باشم تا همسر!” او در ۱۰ ژانویه سال ۱۹۷۱ پس از بازگشت از پیاده روی بر روی تخت خود در هتل ریتز جان سپرد و زندگینامه کوکو شنل به پایان نقطه خود رسید . جمعیت زیادی برای مراسم خاکسپاری او در کلیسا گرد آمدند و تمامی زنان حاضر در مراسم، به احترام او کت دامن های برند شنل را به تن داشتند.

بد نیست چند حقیقت جالب درباره کوکو شانل را هم بدانیم:

 علاقه عجیب به جیب !

کوکو شانل علاقه و دقت زیادی به قرار دادن جیب در لباس های زنانه و اکسسوری های دیگر مانند کیف های خانم ها بود. او معتقد بود  که در لباس خانم ها به اندازه کافی جیب وجود ندارد و به همین دلیل در طراحی های خود حساسیت و تاکید زیادی روی جیب داشت. حتی تا امروز نیز دقت می شود که این نکته در طراحی کیف ها و لباس های این خانه مد، مد نظر قرار بگیرد و اگر به کیف های این برند نگاه کنید می بیند به طور ماهرانه ای به اندازه کافی جیب دارند.

 

 

 عدد مورد علاقه کوکو شانل !

عجیب نیست که عدد مورد علاقه او  پنج بود . اما عطر معروف او یعنی Chanel N.5 ( شانل شماره۵ ) به این دلیل نام گذاری شد که قبل از ارائه و تولید این عطر ۴ شماره دیگر هم طراحی کرده بود اما این شماره محبوبیت دلخواهی که او از یک عطر میخواست را داشت. علاوه بر این عطر در ماه پنجم ماه می ( ۱۹۲۱ ) به نمایش عمومی درآمد و در دسترس همه قرار گرفت و تا به امروز همچنان جایگاه خود را در میان عطرها نگه داشته است.

 برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.